-
Jūsų prekių krepšelis tuščias
Įsibėgėjus rudens sezonui vairuotojai turėtų ypač susirūpinti savo automobilio priežiūra. Keliuose užklupus rudens darganoms ir suprastėjus matomumui vairavimas gali tapti tikru iššūkiu. Ekspertai pataria, jog reikėtų pasirūpinti ne tik automobilių padangomis ar valytuvų kokybe, kad nebūtų apribotas matomumas, bet ir daugiau dėmesio skirti automobilių žibintams.
Anot specialistų, vertėtų pasirūpinti įskilusių, skaidrumą praradusių stiklų keitimu arba žibintų poliravimu, įsitikinti ar tinkamai veikia žibintų apiplovimo sistema. Dėl visų išvardintų priežasčių žibintai ne tik neužtikrins tinkamo kelio apšvietimo tamsiuoju paros metu ar sunkesnėmis meteorologinėmis sąlygomis, bet ir dėl netaisyklingo spindulio lūžio gali apakinti kitus vairuotojus.
Tinkamai šviesti turėtų ne tik priekiniai, bet ir galiniai automobilio žibintai. Būtina nedelsti ir perdegusias lemputes kuo skubiau pakeisti naujomis. Tai labai svarbu, jog vairuotojai ne tik matytų kitus eismo dalyvius, bet ir užtikrintų savo matomumą kelyje.
Be žibintų važiuoti būtų ne tik labai pavojinga, bet ir greičiausiai neįmanoma, todėl jiems tik sugedus būtina kuo greičiau imtis reikiamų veiksmų jų funkcionalumui atstatyti. Nėra abejonių, kad automobilių žibintai yra labai svarbūs eismo saugumui.
Automobilių žibintai užtikrina vairuotojo komfortą ir saugumą važiuojant transporto priemone. Jie būna labai įvairūs ir yra skirstomi pagal tipą, paskirtį, naudojamų lempučių rūšį ir šviesos sklaidos kokybę.
Praktiškai visose transporto priemonėse yra išskiriamos dvi pagrindinės žibintų grupės: priekiniai ir galiniai. Jas gali sudaryti skirtingas šviesos šaltinių skaičius, atliekantys pačias įvairiausias funkcijas, tačiau visi yra labai svarbūs ir reikalingi. Priekiniai žibintai padeda apšviesti kelią ir pastebėti kliūtis iš toliau važiuojant tamsiuoju paros metu ir daro transporto priemonę labiau matomą kitiems eismo dalyviams. Gale montuojami automobilių žibintai yra skirti informuoti kitus vairuotojus apie planuojamus manevrus ir išryškina transporto priemonės gabaritus tamsoje.
Šiuolaikiniai žibintai tam pačiam automobilio modeliui gali būti skirtingi. Pagrindiniai žibintų tipai šiuo metu yra halogeniniai, „Xenon“, LED, „Adaptive LED“ (žibintai pasisuka pagal vairo pasukimą), „Laserlight“ žibintai.
Tarptautinės autodetalių įmonės „Partecha“ direktorius Jonas Bataitis sako, kad nors automobilių žibintai nėra keičiami labai dažnai, visgi jie reikalauja dėmesio dėl perdegančių ir keitimo reikalaujančių lempučių. Jos savo ruožtu būna:
Halogeninės. Tai vis dar labai dažnai sutinkamos, nebrangios ir lengvai keičiamos lemputės. Jų veikimas yra panašus į įprastų kaitinimo lempučių, tik viduje yra dujų, kurios ir sukuria švietimą. Visgi, tai yra dažniausiai keitimo reikalaujantys elementai, nes nėra labai atsparūs elektros srovės šuoliams.
Šviesos diodai arba LED. Tai šiuolaikiški šviesos šaltiniai, kurie palaipsniui tampa nauju standartu. Automobilių LED žibintai pasižymi ekonomišku elektros energijos naudojimu ir aukštu efektyvumu. Jie yra paruošti naudoti iš karto užvedus automobilį. Svarbus LED lempučių ypatumas yra tas, jog iš jų galima padaryti įvairių formų žibintus. Jie yra kiek brangesni, tačiau tarnauja ilgiau. Visgi, diodai su laiku taip pat gali pradėti blukti ir nebeužtikrina tokios pat ryškios šviesos sklaidos kaip nauji. LED žibintų minusas yra tas, jog perdegus net ir vienam diodui, greičiausiai teks pasirūpinti arba nauju žibintu arba visa diodų juosta.
„Ksenonai – naujoji lempučių karta, kuriose yra naudojamos ksenono dujos, leidžiančios išgauti labai ryškų šviesos srautą ir smarkiai neįkaistančios. Pagrindinis šių šviesos šaltinių pliusas yra ilgas tarnavimo laikas. Tačiau atėjus laikui keisti lemputę, reikėtų pasirūpinti ir kitoje pusėje esančiu žibintu, nes kitu atveju, skirtumas tarp abiejų lempučių šviesos srautų bus labai didelis ir trikdys vairuotoją. Ksenono žibintai labai skiriasi nuo halogeninių ir juos galima atpažinti kelyje dėl jų skleidžiamo mėlyno atspalvio“, – teigia „Partecha“ direktorius Jonas Bataitis.
Adaptyvieji priekiniai žibintai geriau apšviečia vairavimo aplinką, palyginti su įprastais priekiniais žibintais, todėl galite geriau matyti naktį arba esant prastam apšvietimui.
Skirtingai nei įprasti priekiniai žibintai, kurie yra fiksuotoje padėtyje, adaptyviuose priekiniuose žibintuose naudojami elektroniniai jutikliai, kurie gali nustatyti jūsų vairo pasukimo kampą ir pasukti juos pagal automobilio judėjimo kryptį.
Adaptyvieji LED priekiniai žibintai yra funkcinis įprastų automobilio priekinių žibintų patobulinimas. Įprasti priekiniai žibintai turi tik du režimus, o adaptyvioji technologija padeda šiems pažangiems žibintams keisti apšvietimą priklausomai nuo situacijos. Tai padeda orientuotis greitkeliuose ir tuščiuose keliuose naktį.
Lazerinių priekinių žibintų privalumas yra tas, kad šie užima gerokai mažiau vietos nei įprasti priekiniai žibintai. Tiek ksenono, tiek halogeninių žibintų problema yra ta, kad jie yra gan dideli.
Ši technologija sukuria didelį energijos kiekį labai mažoje erdvėje, todėl lazeriniams priekiniams žibintams reikia apie 30 proc. mažiau energijos nei LED priekiniams žibintams. Juos taip pat lengva naudoti, nes automatinis šviesos jutiklis perjungia artimųjų šviesų žibintus, kai tik aptinka priešais atvažiuojančio automobilio žibintus. Tai ypač gerai tuo atveju, kad priešais atvažiuojantys vairuotojai nebūtų apakinti tolimųjų šviesų.
Įmonės „Partecha“ vadovas Jonas Bataitis pataria, jog vairuotojai, norėdami sužinoti tikslius savo automobilių žibintų modelius ir parametrus juos gali rasti ant pačių žibintų. Esant poreikiui tai labai palengvina naujų žibinto dalių paiešką.
BMW 5 serijos, G30 Adaptive led žibintas:
Mercedes-Benz W205 Multibeam žibintas
Automobilio žibintai turi būti tvarkingi ir tinkami. Gamintojai automobiliuose sumontuoja patikimą ir kokybišką įrangą, tačiau remontuodami automobilį vairuotojai kartais tam tikras detales pakeičia ne originaliomis, o jų analogais.
Visoje Europoje veikiančios autodetalių įmonės „Partecha“ direktorius Jonas Bataitis atkreipia dėmesį, jog iš pirmo žvilgsnio žibintai gali atrodyti identiški, turėti reikalaujamą ženklinimą, tačiau dažnai jie generuoja netikslią šviesos srauto kryptį ir per mažą ryškumą. Tai gali atsitikti dėl netiksliai sumontuoto ar nekokybiško žibinto reflektoriaus, lęšio ar sklaidytuvo. Taigi, netinkami automobilio žibintų dalių pasirinkimai gali lemti netaisyklingą kelio apšvietimą, kitų vairuotojų akinimą, o tai, savo ruožtu, kelia grėsmę eismo saugumui.
„Renkantis žibinto tipą svarbu žinoti kokie žibintai prieš tai buvo automobilyje. Ne retas atvejis kai automobilio savininkas nusprendžia keisti į kito tipo žibintus. Pavyzdžiui, iš paprastų LED žibintų į „Adaptive LED“ žibintus (dinaminiai žibintai pasisukantys pagal vairo pasukimą) Tokiu atveju, labai svarbu įvertinti ar techniškai tai iš vis įmanoma padaryti, ar nereikės atlikti papildomų pakeitimų automobilyje, kaip žibintų programavimas ir pan.“, – perspėja J. Bataitis.
„Partecha“ atstovai taip pat pataria keičiant žibintus atkreipti dėmesį į jų originalų kodą, tai labai palengvins paiešką ir užtikrins, jog bus surastas toks žibinto modelis, kuris ir turėtų būti jūsų automobilyje.
Žibinto originalus kodas randamas žibinto etiketėje. Joje tai pat dažnai randama ir kita labai svarbi informacija kaip eismo kryptis, kuriai skirtas žibintas – LHD arba RHD.
LHD – left hand drive – vairas kairėje pusėje, eismas vyksta dešine kelio puse.
RHD – right hand drive – vairas dešinėje pusėje, eismas vyksta kaire kelio puse.
Tai labai svarbus parametras, nes įsidėjus netinkamą žibintą (RHD žibintą į LHD automobilį) šviesos srautas akins iš priešpriešos atvažiuojančius vairuotojus, taip pat automobilių techninės apžiūros metu vairuotojas su tokiais netinkamais patobulinimais gali sulaukti papildomų problemų ir išlaidų.
Visgi, šiais laikais tinkamo žibinto pasirinkimas yra ganėtinai nesudėtinga užduotis. Internetinėse parduotuvėse siūlomų dalių asortimentas būna kelis kartus platesnis nei įprastose fizinėse prekybos vietose. O užsakymai pateikiami ir apdorojami per ypač trumpą laiką.
„Ypač svarbus aspektas renkantis žibintus – jų kokybė. Renkantis žibintus internetu, pardavėjas turėtų pateikti aiškias nuotraukas iš visų pusių, kad klientas galėtų įsitikinti ar visi tvirtinimai yra tvarkingi, nenulaužti, ar žibinto stiklas ir korpusas nėra sutrūkęs, kas lemtų žibintų nehermetiškumą ir vidinių elektros detalių gedimus. Būtent tokią praktiką taikome ir savo elektroninėje autodetalių parduotuvėje partecha.de“, – teigia „Partecha“ vadovas Jonas Bataitis.
Kadangi šiuolaikiniai žibintai kuriami vis išmanesni, suteikia geresnį matomumą ir komfortą, be abejo jų kainos vis labiau auga. Visgi, specialistai atkreipia dėmesį, jog neretais atvejais nėra būtina keisti visą žibintą – užtenka pakeisti tik tam tikrą jo dalį, o tai leis jums sutaupyti.
Jei avarijos metu nulūžo jūsų žibinto laikiklis – galima tiesiog pakeisti žibinto korpusą. Jei važiuojant akmuo pataikė į žibinto stiklą ir jis suskilo, arba jis tiek nusidėvėjęs, kad mažina matomumą – jį tai pat galima pakeisti. Be abejo tai turėtų atlikti specialistas.
„Renkantis žibintų detales, stiklų korpusus, vidines žibintų detales, chromus ir panašiai, labai svarbu žinoti žibinto tipą, automobilio markę, modelį ir metus. Visus šiuos parametrus labai lengvai galima išfiltruoti mūsų elektroninėje parduotuvėje. Keičiant tik žibinto detales, o ne visą žibintą, galima sutaupyti ne mažą sumą pinigų. Pavyzdžiui, naujas BMW G30 „Adaptive LED“ žibintas kainuoja apie 800 Eur, jo stiklas mūsų parduotuvėje kainuoja apie 50 Eur“, – pataria J. Bataitis.
„Partecha“ ekspertai dar kartą akcentuoja, jog vairuotojai nenumatomų ranka į savo automobilių žibintus. Jie, kaip ir visos kitos dalys taip pat gali nusidėvėti, tačiau žibintų vaidmuo itin svarbus – juk jie atlieka automobilio regėjimo funkciją.
Ypač jautri yra žibinto išorinė dalis – stiklas, kuris atsakingas tiek už šviesos paskirstymą, tiek ir lempučių apsaugą nuo išorinių veiksnių.
Šioms dalims tenka atlaikyti gana didelius išbandymus: drėgmę, purvą, temperatūrų pokyčius, žiemos metu keliuose barstomą druską, permainingas orų sąlygas ir pan. Ilgainiui žibinto stiklas susibraižo, pasidaro matinis ir praranda skaidrumą. Dėl šios priežasties visas žibintas nebešviečia taip kokybiškai kaip turėtų: sutrumpėja kelio apšvietimas, žibintai nesuformuoja taisyklingo šviesos spindulio, blogai matosi kelkraščiai, kiti eismo dalyviai. Visa tai gali kelti pavojų keliuose, ypač tamsiuoju paros metu. Kai kuriais atvejais šias problemas galima bandyti taisyti poliravimų ir kruopštaus valymo pagalba, tačiau kartais šie veiksmai būna nebeveiksmingi ir ateina laikas keisti žibintus.
Tas pats liečia ir situacijas, kai žibintas būna pažeistas iš po rato išskriejusio akmens arba dėl kitų nelaimingų atsitikimų. Tokiais atvejais keitimas turėtų būti atliekamas kuo skubiau, nes per įtrūkimą į žibinto vidų gali patekti drėgmė, kuri gali sukelti gerokai didesnių problemų.
Nauji kokybiški žibintų stiklai gali nulemti iki 50 proc. matomumo, todėl svarbu periodiškai juos patikrinti ir esant reikalui pakeisti.
„Užsakant žibintus mūsų elektroninėje parduotuvėje, tereikia susivesti automobilio gamintoją, markę ir modifikaciją, bei pasirinkti iš siūlomų variantų tą, kuris jums yra tinkamiausias ir aktualiausias. Apmokėjus užsakymą, jis bus pristatytas į nurodytą adresą, arba atsiėmimo vietą vos per kelias dienas. Priekiniai žibintai pas mus yra dėvėti, tačiau puikios kokybės. Jų pranašumas – kaina daug mažesnė nei perkant naujus. Žibintų stiklai ir korpusai – nauji. Kodėl jų ieško žmonės? Todėl, kad pakeisti žibinto stiklą ar korpusą kainuoja ženkliai mažiau nei pirkti kitą žibintą“, – teigia „Partecha“ direktorius Jonas Bataitis.